Ontdek Omroep.nl

Over de TROS

|De grootste familie van Nederland

TROS, een afkorting van Televisie en Radio Omroep Stichting, is door Joop Landré opgericht in 1964. TROS is ontstaan uit de maatschappelijke situatie waarin een groeiend aantal Nederlandse burgers zich niet thuis voelde binnen het gesloten politiek en religieus publieke bestel van de jaren zestig. TROS brak het traditionele en gesloten bestel open en richtte zich op het totale publiek.
N.B. Onder de button Geschiedenis staat dit uitgebreid beschreven.

Het woord ‘vertrossing’ is afkomstig uit die tijd en is officieel opgenomen in de Woordenlijst der Nederlandse Taal. In het verzuilde omroepbestel was de komst van nieuwkomer TROS als een steen in een vijver. De TROS bracht programma’s die de kijkers wilden zien en bereikte hierdoor een groot publiek. De TROS groeide en kreeg geleidelijk meer geld en zendtijd. De traditionele omroepverenigingen voelden zich bedreigd en kopieerden het concept. Ook zij gingen programma’s brengen voor een groot publiek om op die manier meer leden te trekken. Dit verschijnsel is dus de boeken ingegaan als ‘vertrossing’.  

In 1966 mocht de TROS als beginnende omroeporganisatie gaan uitzenden en bereikte na een succesvolle ledenwerfcampagne de status van A-omroep. Programmablad TrosKomas droeg bij tot de groei van de TROS van 255.000 leden in 1970 tot 465.445 in 2009. Op grond van de mediawet werd de TROS in 1990 als rechtsvorm een vereniging.

TROS maakte naam met bekende titels als: TROS Aktua, De Fabriek, Ron’s Honeymoonquiz, Jongbloed & Joosten, Crime Time, der Alte en Mr. Ed.

TROS is momenteel de omroepvereniging met de meeste leden en meeste kijkers en maakt nog altijd tv- en radioprogramma’s voor een groot publiek. Van informatieve programma’s als Radar, Opgelicht?!, EenVandaag en Vermist tot amusementsprogramma’s als Bananasplit, TROS Muziekfeesten, Het Mooiste Meisje van de Klas en de TROS TV Show. En van de TROS Nieuwsshow en TROS Kamerbreed tot Gouden Uren en TROS Muziekcafé. En ook aan de jongere gezinsleden wordt gedacht met onder meer Bumba, K3, Z@ppsport en de Z@pp Kids Top 20.  

Kortom: de TROS is er voor iedereen, ongeacht leeftijd, opleiding en welstandsklasse.  

In de webwinkel:

Neem een kijkje in de TROS-webwinkel voor meer unieke TROS-producten!